Wypowiadanie umów, rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia, rozwiązanie umowy za porozumieniem stron, rozwiązanie umowy przez pracownika, ochrona przed zwolnieniem, wygaśnięcie stosunku pracy
eweols2054
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 26
Dołączył(a): 2011-04-05, 13:49

Jak prawidłowo uzasadnić przyczynę wypowiedzenia

Postprzez eweols2054 » 2017-09-13, 10:38

Jak prawidłowo wskazać przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę, aby pracownik nie podważył jej przed sądem? Czy zachowanie pracownika w danym przypadku może być przyczyną wypowiedzenia umowy, czy także zwolnienia dyscyplinarnego?

nata_50
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 15
Dołączył(a): 2011-09-07, 12:25

Re: Jak prawidłowo uzasadnić przyczynę wypowiedzenia

Postprzez nata_50 » 2017-09-13, 10:40

Ja mam ten sam problem.
Z pracownikiem rozwiązano umowę za wypowiedzeniem. W oświadczeniu zawarty został zapis, zgodnie z którym w okresie wypowiedzenia pracownik zostaje zwolniony z obowiązku świadczenia pracy, zachowuje jednak prawo do pełnego wynagrodzenia. Zobowiązaliśmy również pracownika do wykorzystania należnego mu urlopu wypoczynkowego. Obecnie z pracownikiem nie można się w żaden sposób skontaktować – nie odbiera telefonów i nie odpowiada na wiadomości SMS. W związku z tym postanowiliśmy zmienić tryb rozwiązania umowy na dyscyplinarny. Czy możemy tak zrobić?

Reklama
Kasia1973
Znawca
Znawca
 
Posty: 3487
Dołączył(a): 2009-10-15, 08:20

Re: Jak prawidłowo uzasadnić przyczynę wypowiedzenia

Postprzez Kasia1973 » 2017-09-13, 12:52

przyczyna wypowiedzenia musi być prawdziwa i konkretna - oczywiście można się w nim powołać na zachowanie pracownika - kiedy, jakie dokładnie zachowanie. Nie można napisać tylko np. "utrata zaufania". Musi być opisane, na czym ta utrata zaufania polegała, z czego wynikała. A czy to będzie wypowiedzenie czy rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia, to zależy od kalibru "przewinienia" pracownika. Każde wypowiedzenie umowy, czy rozwiązanie w trybie dyscyplinarnym może być podważone przez pracownika, od tego jest sąd, aby to rozstrzygnął kto ma rację w razie ewentualnego sporu.
Jeżeli chodzi o drugi przypadek to byłabym ostrożna - najlepiej w piśmie wypowiadającym umowę dokonać zapisu o tym, iż pracownik powinien stawić się w pracy na każde wezwanie pracodawcy w okresie kiedy będzie zwolniony z obowiązku świadczenia pracy lub informację o tym, iż powinien odbierać telefon (służbowy, bo prywatnego nie musi) od pracodawcy. Jeżeli takie zapisu nie zrobiliście ciężko tu mówić o ciężkim naruszeniu obowiązków przez pracownika. Oczywiście może zmienić tryb rozwiązania umowy, ale jest duża szansa, że pracownik was pozwie do sądu = a jakie będzie rozstrzygnięcie to trudno przewidzieć. Ja jednak obstawiałabym że pracownik miałby duże szanse wygrać. Skoro zwolniliście go z obowiązku świadczenia pracy, to nie jest gotowy do jej wykonywania. Mozecie jeszcze spróbować wyslać do niego pismo za potwierdzeniem odbioru (albo lepiej kurierem) z prośbą o pilny kontakt jeżeli rzeczywiście pracownik jest niezbędny.

nata_50
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 15
Dołączył(a): 2011-09-07, 12:25

Re: Jak prawidłowo uzasadnić przyczynę wypowiedzenia

Postprzez nata_50 » 2017-09-13, 13:59

Bardzo dziękuję

Jagula79
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 14
Dołączył(a): 2011-06-20, 14:44

Re: Jak prawidłowo uzasadnić przyczynę wypowiedzenia

Postprzez Jagula79 » 2017-11-15, 08:35

Po czym poznać, czy przyczyna wypowiedzenia jest wystarczająco konkretna, i czy obroni się przed sądem, do którego z dużą dozą prawdopodobieństwa trafi sprawa?

Kasia1973
Znawca
Znawca
 
Posty: 3487
Dołączył(a): 2009-10-15, 08:20

Re: Jak prawidłowo uzasadnić przyczynę wypowiedzenia

Postprzez Kasia1973 » 2017-11-15, 10:09

po tym, czy pracownik wie o co chodzi - ma być napisane zrozumiale (nie może być np. sama "utrata zaufania", musi być opisane na czym ta utrata polegała).


Powrót do Rozwiązanie stosunku pracy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron