Umowa zlecenie, umowa o dzieło, kontrakt menadżerski, zawieranie i rozwiązywanie umów cywilnoprawnych, umowa o pracę a umowa cywilnoprawna, składki od umów cywilnoprawnych, zaliczki na podatek dochodowy

Moderatorzy: admin, RobertP, hadron

Gosia79
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 13
Dołączył(a): 2011-09-19, 13:01

Obowiązki zleceniodawcy w związku z wypadkiem w pracy

Postprzez Gosia79 » 2017-09-13, 12:41

Czy i ewentualnie jakie obowiązki ma zleceniodawca w związku z ustaleniem okoliczności i przyczyn wypadku w pracy?

Kasia1973
Znawca
Znawca
 
Posty: 3536
Dołączył(a): 2009-10-15, 08:20

Re: Obowiązki zleceniodawcy w związku z wypadkiem w pracy

Postprzez Kasia1973 » 2017-09-13, 12:54

Z art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy ustawa wypadkowej wynika jednoznacznie, że obowiązek ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy spoczywa na podmiocie, na rzecz którego wykonywana jest praca w ramach umowy zlecenia. Nie ma tu znaczenia, kto będzie ewentualnym płatnikiem świadczeń wypadkowych: płatnik składek (tu: zleceniodawca) czy ZUS.
Przykład
Zleceniodawca – spółka z o.o. –odmówił wszczęcia postępowania po wypadku, któremu uległ zatrudniony przez niego zleceniobiorca, uzasadniając to faktem, że płatnikiem świadczeń chorobowych oraz wypadkowych jest ZUS. Stwierdził, że postępowanie w tym przypadku powinien przeprowadzić. Jednak art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy wypadkowej nie uzależnia obowiązku wszczęcia postępowania powypadkowego przez zleceniodawcę od tego, czy to on będzie płatnikiem świadczeń wypadkowych. Oznacza to, że zleceniodawca nie miał prawa odmówić wszczęcia postępowania powypadkowego.
Zleceniodawca po otrzymaniu informacji od zleceniobiorcy, że uległ on wypadkowi, powinien:
• niezwłocznie podjąć działania wyjaśniające, czy w danej sytuacji mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy, czy też nie oraz
• powiadomić pisemnie ZUS o wszczęciu postępowania powypadkowego, aby umożliwić pracownikom ZUS wzięcie udziału w wyjaśnianiu okoliczności danego zdarzenia.
Co ważne, wiadomość o zaistnieniu wypadku może przekazać zleceniodawcy także inna osoba, np. świadek zdarzenia.
W czasie postępowania powypadkowego zleceniodawcy mają obowiązek:
• udzielić pomocy poszkodowanemu oraz wezwać służby medyczne,
• zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób umożliwiający odtworzenie jego okoliczności,
• dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,
• wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,
• przesłuchać świadków wypadku,
• zebrać inne, uznane za niezbędne, dowody dotyczące wypadku.
Na podstawie zebranych dowodów zleceniodawca dokonuje kwalifikacji prawnej zdarzenia. Jeżeli nie uzna go za wypadek przy pracy, musi to uzasadnić oraz wskazać dowody pozwalające na takie stwierdzenie. Konieczność ta wynika to z § 3 ust. 2–3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (dalej: rozporządzenie wypadkowe).


Powrót do Umowy cywilnoprawne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości