Umowa na okres próbny, umowa na zastępstwo, umowa na czas określony, umowa na czas wykonania określonej pracy, umowa na czas nieokreślony, określanie warunków zatrudnienia, zmiana warunków zatrudnienia, zmiana danych w umowie, staż pracy, stosunek pracy, zatrudnianie w spółkach, zatrudnianie cudzoziemców
ram
 

Akta osobowe

Postprzez ram » 2008-10-28, 14:08

Pracownik był zatrudniony na czas określony. Od dnia 1.11.2008r zostanie przyjęty na stałe. Wcześniej miał założone akta osobowe, ale dopiero przed podpisaniem umowy na stałe dostarczył świadectwa pracy z poprzednich zatrudnień, oraz książeczkę wojskową. W ktorej części akt osobowych należ umieścić w/wym dokumenty?

Agnieszka
 

Postprzez Agnieszka » 2008-10-28, 14:18

w czesci A wg mnie

Reklama
hadron
Znawca
Znawca
 
Posty: 455
Dołączył(a): 2008-09-25, 08:42
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Akta osobowe

Postprzez hadron » 2008-10-28, 14:40

ram napisał(a):Pracownik był zatrudniony na czas określony. Od dnia 1.11.2008r zostanie przyjęty na stałe. Wcześniej miał założone akta osobowe, ale dopiero przed podpisaniem umowy na stałe dostarczył świadectwa pracy z poprzednich zatrudnień, oraz książeczkę wojskową. W ktorej części akt osobowych należ umieścić w/wym dokumenty?



ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 28 maja 1996 r.
w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.

§ 6. 1. Pracodawca zakłada i prowadzi oddzielne dla każdego pracownika akta osobowe.
2. Akta osobowe pracownika składają się z 3 części i obejmują:
1) w części A - dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, określone w przepisach § 1 ust. 1 i 2;
2) w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, w tym:
a) (9) umowę o pracę, a jeżeli umowa nie została zawarta na piśmie - potwierdzenie ustaleń co do rodzaju umowy oraz jej warunków, a także zakres czynności (zakres obowiązków), jeżeli pracodawca dodatkowo w tej formie określił zadania pracownika wynikające z umowy o pracę,
b) (10) pisemne potwierdzenie zapoznania się przez pracownika z przepisami i informacjami określonymi w § 3 oraz zaświadczenia o ukończeniu wymaganego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
c) (11) oświadczenie pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka, o którym mowa w art. 148 pkt 3, art. 178 § 2 i art. 188 Kodeksu pracy, o zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w tych przepisach,
d) dokumenty dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się,
e) dokumenty związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych,
f) oświadczenia dotyczące wypowiedzenia pracownikowi warunków umowy o pracę lub zmiany tych warunków w innym trybie,
g) dokumenty związane z przyznaniem pracownikowi nagrody lub wyróżnienia oraz wymierzeniem kary porządkowej,
h) pisma dotyczące udzielenia pracownikowi urlopu wychowawczego oraz urlopu bezpłatnego,
ha) (12) dokumenty związane z obniżeniem wymiaru czasu pracy, w przypadku określonym w art. 1867 Kodeksu pracy,
i) orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi i kontrolnymi,
j) umowę o zakazie konkurencji, jeżeli strony zawarły taką umowę w okresie pozostawania w stosunku pracy,
ja) (13) wnioski pracownika dotyczące ustalenia indywidualnego rozkładu jego czasu pracy (art. 142 Kodeksu pracy), stosowania do niego systemu skróconego tygodnia pracy (art. 143 Kodeksu pracy), a także stosowania do niego systemu czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta (art. 144 Kodeksu pracy),
jb) (14) wniosek pracownika o poinformowanie właściwego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy oraz kopię informacji w tej sprawie skierowanej do właściwego inspektora pracy,
k) korespondencję z reprezentującą pracownika zakładową organizacją związkową we wszystkich sprawach ze stosunku pracy wymagających współdziałania pracodawcy z tą organizacją lub innymi podmiotami konsultującymi sprawy ze stosunku pracy,
ka) (15) kopię zawiadomienia powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu pracownika, uprzednio zarejestrowanego jako osoba bezrobotna,
l) informacje dotyczące wykonywania przez pracownika powszechnego obowiązku obrony;
3) w części C - dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia, w tym:
a) oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę,
aa) (16) dotyczące żądania wydania świadectwa pracy (art. 97 § 11 Kodeksu pracy) oraz związane z niewypłaceniem pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy (art. 171 § 3 Kodeksu pracy),
b) kopię wydanego pracownikowi świadectwa pracy,
c) potwierdzenie dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym (art. 884 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego),
d) umowę o zakazie konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli strony zawarły taką umowę,
e) orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi po rozwiązaniu stosunku pracy.
3. Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane; każda z tych części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów.
4. Pomocnicze wzory pism dotyczących oświadczeń pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę, wypowiedzeniu warunków umowy o pracę oraz rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia stanowią załączniki nr 3-6 do rozporządzenia.


W mojej ocenie powinno się umieścić w części B w związku z tym, iż uzupełnienie następuje w trakcie zatrudnienia a nie w momencie ubiegania się o zatrudnienie (no chyba, że potraktujemy to przedłużenie umowy o pracę jako kolejne ubieganie się o zatrudnienie).

Jednakże niestanie się nic złego - w mojej ocenie - jak to świadectwo zostanie umieszczone w części A z tego względu, gdyż i tak teczka od początku znajdowała się u jednego pracodawcy a i całość okresów zatrudnienia będzie "bardziej przejrzysta".
Jedna bardzo istotna rzecz - opatrz to doniesione świadectwo datą wpływu, gdyż to od tego dnia liczyć się będą zwieszone o ten okres uprawnienia pracownicze (jeżeli oczywiście to świadectwo zwiększy o ten okres uprawnienia pracownika).
Ostatnio edytowano 2008-10-28, 14:52 przez hadron, łącznie edytowano 2 razy

Efka
 

Postprzez Efka » 2008-10-28, 14:45

Koniecznie w części A

Aga12
 

Postprzez Aga12 » 2008-12-31, 12:36

Teczki osobowe, które niedawno przejęłam nie były prawidłowo prowadzone. Dokumenty nie są ułożone chronologicznie, nie są wpięte do odpowiedniej części. Jak to teraz naprawić, tzn. jak przełożyć jakiś dokument z części np. A do B skoro tenże dokument ma już w prawym górnym rogu numer, a jeżeli przełożę go do innej części to będzie miał inny nadany numer .Cy mogę zamazać korektorem(nr na dokumencie)c3, czy skreślić i postawić parafkę(ale mam dużo takich dokumentów do przełożenia). Bardzo proszę o pomoc.

anita.p
Znawca
Znawca
 
Posty: 500
Dołączył(a): 2007-11-21, 08:19
Lokalizacja: pomorskie

Postprzez anita.p » 2008-12-31, 17:39

Witaj Aga
gdy byłam w podobnej sytuacji co Ty, to po przełożeniu dokumentów do odpowiednich części błędne numery zamazałam korektorem poczym nadawałam im właściwe numery.
Od tej pory miałam już dwie kontrole PIP i żaden z inspektorów nie miał uwag choć ślady po korektorze dość widoczne :)

pozdrawiam

hadron
Znawca
Znawca
 
Posty: 455
Dołączył(a): 2008-09-25, 08:42
Lokalizacja: podkarpackie

Postprzez hadron » 2008-12-31, 21:25

I bardzo dobrze podpowiada Ci anita.p

Ja też tak już nie raz robiłem - w każdym razie porządek musi być

Aga12
 

Postprzez Aga12 » 2009-01-01, 16:26

Bardzo dziękuję Wam za pomoc.Pozdrawiam....;)

Szymon Ś.
 

Postprzez Szymon Ś. » 2009-01-08, 12:58

Mam podobny problem jak Aga 12.Doprowadzam teczki pracowników do ,,ładu". I w związku z tym mam pytanko: Curriculum Vitae było w części B(z nadanym numerem 1), przełożyłem do A. Ale teraz mam ,,lukę"w B. Co z tym zrobić?
I jeszcze dwie sprawy:
1)Czy oświadczenie o niekaralności pracownika powinno być w części A?
2) jestem pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie konkursu. Czy moje dokumenty tj. CV, ośw. o niekaralności itp. powinny znajdować się w mojej teczce (czy wystarczy, że są w specjalnym segregatorze,w którym mój pracodawca przchowuje tego rodzaju dokumenty)?

hadron
Znawca
Znawca
 
Posty: 455
Dołączył(a): 2008-09-25, 08:42
Lokalizacja: podkarpackie

Postprzez hadron » 2009-01-08, 23:08

Szymon Ś. napisał(a):Mam podobny problem jak Aga 12.Doprowadzam teczki pracowników do ,,ładu". I w związku z tym mam pytanko: Curriculum Vitae było w części B(z nadanym numerem 1), przełożyłem do A. Ale teraz mam ,,lukę"w B. Co z tym zrobić?
I jeszcze dwie sprawy:
1)Czy oświadczenie o niekaralności pracownika powinno być w części A?
2) jestem pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie konkursu. Czy moje dokumenty tj. CV, ośw. o niekaralności itp. powinny znajdować się w mojej teczce (czy wystarczy, że są w specjalnym segregatorze,w którym mój pracodawca przchowuje tego rodzaju dokumenty)?


1. Przenumeruj akta - jest już post potwierdzający taką praktykę;
2. Czy oświadczenie o niekaralności pracownika powinno być w części A? - to zależy kiedy o nie wystąpisz (jeżeli pracodawca w trakcie zatrudnienia (przyp. ustawy samorządowe - to w części B) jeżeli przed zatrudnieniem lub pracownik je sam składa w momencie zatrudnienia - to w części A;
3. Dokumenty te moim zdaniem winny znaleźć się w teczce akt osobowych - jak chcesz i lubisz stosy papierów to zrób ich kopie na dowód kompletności dokumentów aplikacyjnych.

Majka
 

Postprzez Majka » 2009-01-10, 01:23

Witaj HADRON,
Pisząc ,,przeumeruj akta"(do Szymona Ś ), masz na myśli zamazanie korektorem na wszystkich dokumentach numerów i nadanie nowych. Ale czy można używać korektoru ,,zawsze jak nam się podoba"?
P.S. Mam znajomą księgową, która miała kiedyś kontrolę z PIP i w notatce pokontrolnej, było umieszczone użycie korektora. Pozdrawiam;)

hadron
Znawca
Znawca
 
Posty: 455
Dołączył(a): 2008-09-25, 08:42
Lokalizacja: podkarpackie

Postprzez hadron » 2009-01-10, 17:26

Majka napisał(a):Witaj HADRON,
Pisząc ,,przeumeruj akta"(do Szymona Ś ), masz na myśli zamazanie korektorem na wszystkich dokumentach numerów i nadanie nowych. Ale czy można używać korektoru ,,zawsze jak nam się podoba"?
P.S. Mam znajomą księgową, która miała kiedyś kontrolę z PIP i w notatce pokontrolnej, było umieszczone użycie korektora. Pozdrawiam;)


Straszny formalista z tego PIP owca, ale do rzeczy; nigdzie nie jest napisane jak to ma wyglądać - pisze tylko, że akta winny być poukładane chronologicznie i zgodnie z zapisami rozporządzenia.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. .
w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika .
"Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane; każda z tych części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów."

Jeżeli ktoś wcześniej narobi bałaganu w aktach to co ma zrobić kolejny kadrowiec jak to zobaczy - myślę, że na pewno powinien zadziałać i ułożyć akta w kolejności chronologicznej.

Słowo "Przenumeruj" nie jest tożsame ze słowem "korektor". Można zrobić to w inny sposób np: przekreślić wcześniejszy (zły) numer i wstawić nowy prawidłowy jednocześnie składając obok swoją parafkę.

Z tym korektorem to się zgadza, ale dotyczy to korektorowania istotnych przesłanek zawartych w dokumentach z zakresu prawa pracy takich jak: umowy o pracę, świadectwa pracy, itp. (np. data zawarcia umowy o pracę, nazwisko i imię, wynagrodzenie, ilość dni wykorzystanego urlopu, itp.) - tu można zastanawiać się nad faktem ewentualnego - celowego ukrycia jakiś faktów lub zapisów.

Samo korektorowanie oznaczeń stron w teczce akt osobowych niczego nie zmienia bo ta numeracja prowadzona jest jedynie dla ewidencji dokumentacji, której kolejne egzemplarze (oryginału) posiada co najmniej księgowość i pracownik.
Zresztą można to zrobić na wiele sposobów, a na pewno należy przestrzegać zasad zawartych w przepisach i od początku układać chronologicznie.

W kadrach należy też trochę użyć rozumu i działać racjonalnie - oczywiście zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Formalizm prędzej czy później szkodzi.

Aga12
 

Postprzez Aga12 » 2009-01-12, 12:30

Pracownik pracujący już 6 miesięcy, dostarczył mi teraz zaświadczenia o szkoleniach, które ukończył jeszcze przed podjęciem pracy w naszej firmie. Czy powinny znaleźć się w części A? Na tych zaświadczeniach piszę datę wpływu. Czy to tą datę bierze się pod uwagę wpinając chronologicznie do teczki osobowej?

Agnieszka
 

Postprzez Agnieszka » 2009-01-12, 15:32

witam

chcemy przyjac do pracy na staż absolwenta na zasadzie umowy z urzedem pracy. Co taka osoba powinna mi doniesc do akt osobowych, jakies zasw. ze jest bezrobotna ?

rouzmiem ze okres stazu tej osoby wliczymy do stazu pracy.

bede wdzieczna za jakies instrukcje

hadron
Znawca
Znawca
 
Posty: 455
Dołączył(a): 2008-09-25, 08:42
Lokalizacja: podkarpackie

Postprzez hadron » 2009-01-12, 18:12

Aga12 napisał(a):Pracownik pracujący już 6 miesięcy, dostarczył mi teraz zaświadczenia o szkoleniach, które ukończył jeszcze przed podjęciem pracy w naszej firmie. Czy powinny znaleźć się w części A? Na tych zaświadczeniach piszę datę wpływu. Czy to tą datę bierze się pod uwagę wpinając chronologicznie do teczki osobowej?


Wepnij je do części B ponieważ doręczył je w trakcie zatrudnienia - ma takie prawo jeżeli nie musiał ich przedłożyć przed zatrudnieniem (nie żądaliście ich).
Jeżeli jest to dla Was ważne to zrób adnotację na tych dokumentach (opatrz je datą i podpisem) i ułóż chronologicznie zgodnie z datą doręczenia tych zaświadczeń o szkoleniach przez pracownika.
Należy je potraktować zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 lit e https://prawo-pracy.wip.pl/?cid=K00135& ... rumkadrowe

Następna strona

Powrót do Zatrudnianie pracowników

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość